Bestuurlijke hoofdlijn

2023 was het jaar waarin Beverwijk 725 jaar stadsrechten heeft. We vierden dat onder andere met een spectaculaire licht- en geluidshow op het Kerkplein. Het massaal toegestroomde publiek zag hoe de Wijkertoren, het icoon van onze stad, in de schijnwerpers werd gezet. De torenshow zorgde voor een gevoel van trots en saamhorigheid bij de Beverwijkers. Wij beschouwen dit als een voorproefje van de viering van 750 jaar marktrechten, een feest dat we in 2026 samen met de inwoners en ondernemers groots willen vieren.

Het ophalen van ervaringen van bewoners, het voeren van gesprekken over wat er speelt in de wijk, het in kaart brengen van de problematiek ook achter de voordeur is één van doelen van de Schoon, Heel, Veiligdag die we in 2023 voor het eerst organiseerden. Het was de eerste zichtbare actie van de Wijkaanpak, een programma voor integraal gebiedsgericht werken, waarmee we dit jaar zijn begonnen. Op basis van wijkanalyses is een uitvoeringsplan opgesteld voor de wijken Oosterwijk en Kuenenkwartier. Met als doel de cohesie in de wijken te vergroten, de leefbaarheid te verbeteren en het gevoel van veiligheid bij de bewoners te herstellen en vertrouwen te winnen dat de gemeente aanwezig is. We werken daarbij samen met partners als de woningcorporaties, Welzijn Beverwijk, Sociaal Team en politie.

Belangrijke stappen zijn gezet in het traject naar een gezonde en veilige leefomgeving in de IJmond. In september presenteerde het RIVM het rapport over “De bijdrage van Tata Steel Nederland (TSN) aan de gezondheidsrisico’s van omwonenden en de kwaliteit van de leefomgeving”. Een onderzoek dat het RIVM in opdracht van het ministerie van I&W heeft uitgevoerd. Het rapport geeft eindelijk een duidelijk beeld van de impact van Tata Steel op de gezondheid en leefbaarheid in de directe omgeving.
Naar aanleiding van het rapport heeft de staatssecretaris van I&W besloten een expertgroep op te richten die haar onafhankelijk gaat adviseren over het gezondheidsvraagstuk in de IJmond.
Het RIVM richt zich voornamelijk op de bijdrage van de bronnen op het Tata Steel terrein. Uit het rapport blijkt echter dat ook andere bronnen een substantiële bijdrage leveren. Het programma Gezondheid en Luchtkwaliteit van de IJmondgemeenten is vooral gericht op het terugdringen van emissies van deze bronnen. In overleg met het RIVM bekijken we of het rapport aanleiding vormt om het programma Gezondheid en Luchtkwaliteit aan te scherpen.
Samen met Heemskerk en Velsen stuurden we de lobbybrief ‘Duurzaam doorpakken in de IJmond’ aan de nieuwe fractievoorzitters in de Tweede Kamer, de informateurs en adviseurs van EZK, de heren Wijers en Blom. Hierin schetsen wij een beeld van de opgaven waar de IJmond voor staat in het kader van de transitie van Tata Staal naar een duurzame, groene staalindustrie en de duurzame fysieke, economische en sociaal-maatschappelijke transitie van de IJmond. We vragen hierbij steun van het Rijk en roepen op zo snel mogelijk maatwerkafspraken te maken met Tata Steel en daarbij niet alleen de gemeenten te betrekken maar ook in dialoog met de omgeving te treden.

De ontwikkeling van het programma Spoorzone gaat gestaag door. In 2023 stelden we de Stedenbouwkundige visie voor de stadskant vast. Onze partners presenteerden concrete plannen voor de bouw van woningen op de kavel Ankie’s Hoeve en het Marlo-terrein. We sloten intentieovereenkomsten over de ontwikkeling van Bazaarstad en de herinrichting van de bedrijven langs de Parallelweg-Zuid.
Het college heeft in 2023 nieuw parkeerbeleid voorgesteld dat in oktober door de raad is vastgesteld. Bij de vaststelling is ook besloten de maatregelen te evalueren.
In de, in 2023 voltooide Omgevingsvisie stellen wij dat bij toekomstige keuzes het versterken van de brede welvaart en gezondheid in Beverwijk centraal moet staan. Daartoe hebben wij de ‘7 Beverwijkse Brede Welvaart Versnellers’ opgesteld. De opgaven voor Beverwijk zijn beschreven aan de hand van verschillende thema’s. Het gaat om een gezonde, krachtige en toekomstbestendige stad (economie, wonen, ruimtelijke ontwikkelingen); van en naar de IJmond (mobiliteit); van en voor alle Beverwijkers (sociaal domein, gezondheid, zorg, veiligheid, kunst, cultuur en erfgoed); en een upgrade van natuur, milieukwaliteit en schone energie (milieu, natuur, klimaat, energietransitie). De horizon van de Omgevingsvisie is 2040.
De ontwerp-Omgevingsvisie die door uitgebreide participatie tot stand gekomen is, is samen met een Omgevingseffectrapportage eind december ter visie gelegd.

Ter voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 heeft de ambtelijke organisatie hard gewerkt om de werkwijze aan te passen op de nieuwe regels, instrumenten en digitale voorzieningen. De invoering kon daardoor vlekkeloos verlopen.
Als onderdeel van de Omgevingswet is een participatieverordening vastgesteld. We werken nu aan het opstellen van participatiebeleid op basis van de adviezen van de commissie TRIP.

Als laatste noemen wij graag de totstandkoming van een intentieovereenkomst met de zogenoemde ‘stenen stakeholders’ in Wijk aan Zee. Een positieve ontwikkeling, die de mogelijkheden tot samenwerking onderzoekt bij de herontwikkeling van diverse voorzieningen aan en in de omgeving van de Dorpsduinen.
De partners zijn allemaal eigenaar, gebruiker, huurder of exploitant van gebouwen en/of percelen in Wijk aan Zee. Omdat elke instelling wensen of plannen heeft tot nieuwbouw of verbouw, moet het onderzoek uitwijzen wat de voor- en nadelen van samenwerking hierbij kunnen zijn. Een proces waarbij de gemeente met name de rol van facilitator probeert in te nemen.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37