Veiligheid

Taakvelden

Openbare orde en veiligheid (1.2)

Wat wil de raad bereiken?

  • Dat de inwoner zich veilig voelt in de eigen woon-, werk- en leefomgeving, dat er minder criminaliteit is en minder overlast wordt ervaren.
  • Dat de gemeente staat voor diervriendelijk handelen. Dit geldt zowel voor huisdieren als in het wild levende dieren. Er wordt adequaat opgetreden in geval van dierenleed/ -mishandeling.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Themagerichte aanpak

Leefbaarheid en veiligheid in buurten

  • We hebben uitvoering gegeven aan het verbeteren dan wel herstellen van de leefbaarheid. Dit heeft onder andere plaatsgevonden door het opstellen van wijkanalyses en acties aan de hand van de uit de analyse gedestilleerde onderwerpen.

Wijkaanpak

  • In oktober 2023 is gestart met de wijkaanpak, net als de projectleider die hiervoor is aangetrokken. Er is een begin gemaakt met concrete acties, zoals schoon, heel en veilig dagen. Ook is een begin gemaakt met het opstellen van een plan van aanpak om te komen tot een structurele aanpak van de wijken. Dit plan zal in 2024 worden afgerond.

Woonoverlast

  • Bij woonoverlast werd (buurt)bemiddeling ingezet en werd vanuit de gemeente zorg aangeboden aan de overlastgever met het doel om de woonoverlast te stoppen. De overlastgever werd gewaarschuwd en als de woonoverlast niet stopte werd een last onder dwangsom opgelegd of een last onder bestuursdwang. In sommige gevallen werd een bewonersbijeenkomst georganiseerd om de bewoners in de straat te horen en met de bewoners het gesprek aan te gaan.

Ondermijning

  • We hebben structureel uitvoering gegeven aan het zogenaamde Damoclesbeleid. In 2023 zijn naar aanleiding van ontvangen bestuurlijke rapportages van de politie over het aantreffen van drugspanden, twee lasten onder dwangsom uitgedeeld. We zijn wat terughoudender geworden in het tijdelijk sluiten van panden in verband met de strengere gerechtelijke toetsing (de zgn. Harderwijk-uitspraak). Drugshandel in de openbare ruimte werd eveneens bestuurlijk aangepakt. In 2023 hebben wij aan acht personen een last onder dwangsom opgelegd voor het in bezit hebben van een handelshoeveelheid drugs. Dit alles met het doel om drugsoverlast tegen te gaan of door een last onder bestuursdwang op te stellen om het woon-, werk- en leefklimaat in de nabije omgeving te herstellen en drugsoverlast tegen te gaan.
  • In het kader van het RIEC ( Regionale Informatie- en Expertise Centr a) convenant werden casussen besproken. Bij één van deze casussen heeft dit geleid tot de sluiting van een coffeeshop. De zaak bevindt zich in hoger beroep.
  • Het bestuurlijk controleteam prostitutie heeft in 2023 zes controles uitgevoerd in zowel de vergunde als in de niet-vergunde sector als onderdeel in de aanpak van mensenhandel;

Jeugd en veiligheid

  • Onze jeugdpartners werden ingezet voor het vroegtijdig signaleren van problemen bij jeugd. Door middel van verschillende structurele overleggen werd het vroegtijdig signaleren van problemen bij jeugd met elkaar gedeeld en op doorgepakt door de hiervoor bedoelde partijen. Overleggen als het Jeugdoverleg, het MJO (Meldpunt Jongeren Overleg) en de Regiegroep Jeugd waren hierin belangrijk. Preventief is samengewerkt met Qpido, Flippoint en Wapenpreventie als innovatieve projecten om onze jeugd te behoeden voor ongewenst gedrag en weerbaarder te maken.
  • Repressief werkten wij gezamenlijk met de ketenpartners met twee gerichte aanpakken. Voor de individueel gerichte aanpakken, zijn convenanten getekend met alle partners om zodoende door te pakken, indien nodig. Het systeemgerichte gaat via de netwerkregisseur en dat loopt.
  • Gezien het feit dat geen excessen hebben plaatsgevonden, heeft geen expliciete gebiedsgerichte aanpak plaatsgevonden.  

Online veiligheid

  • Om cybercriminaliteit te voorkomen en te bestrijden werd gewerkt aan vergroting van het bewustzijn en het handelingsperspectief van inwoners (jong en oud). Regionaal is daarom aangesloten bij innovatieve weerbaarheidsprojecten. Deze projecten zijn "geldezels" en "het slachtoffer spreekt".

Zorg en veiligheid

  • Samenwerking met onze externe en interne ketenpartners, als het gaat om bewoners met meervoudige problematiek (psychiatrisch-, verslaving-, sociaal maatschappelijk), is bevorderd. Dit door zorgconferenties te organiseren en deelnemer te zijn aan conferenties georganiseerd door het Zorg- en Veiligheidshuis en Veilig thuis. Daarnaast organiseerden wij netwerk Woonzorg, het adviseren van bewoners en ketenpartners en voeren van casus- en procesregie. 
  • Daarnaast werkten wij preventief in verband met voorkomen van huisontruimingen en het maken van een plan met de bewoners wanneer de ontruiming toch doorgang vond. Tevens is zorg gedragen voor afvoer en opslag van inboedel.
  • Ook werd inspanning geboden op het gebied van maatschappelijke opvang voor bewoners met OGGZ ( Openbare Geestelijke Gezondheidszorg) problematiek met ook een inspanningsverplichting voor de doorstroom uit dergelijke instellingen.
  • Vanuit het samenwerkingsverband Pact voor uitstroom voerden wij de beslisbevoegdheid en regie over het toewijzen van kanscontracten voor bijzondere doelgroepen op de woningmarkt. Dit betekent woonurgentie met een verplicht zorgcomponent in samenwerking met wooncorporaties en zorgaanbieders.
  • Tenslotte voerden wij de functie van aandachtsfunctionaris uit op de gebieden van mensenhandel & arbeidsuitbuiting, huiselijk geweld & kindermishandeling, onderdelen van het tijdelijk huisverbod, nazorg (ex)gedetineerden en de Wet op de verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ).

Digitaal Opkopers Register/Digitaal Opkopers Loket

  • Wij hebben via onze website het digitale loket voor het doen van aangifte van de inkoop van tweedehands goederen geopend. De wetgever heeft de wetswijziging en datum in werkingtreding van de wet nog niet heeft vastgesteld.

Fysieke veiligheid en veilig ondernemen

Havenveiligheid

  • Op basis van de Europese Richtlijn 2005/65/EG en de Havenbeveiligingswet moet tenminste elke vijf jaar een havenveiligheidsbeoordeling worden opgesteld met daaruit volgend een havenveiligheidsplan. In 2022 is de havenveiligheidsbeoordeling opgesteld. In 2023 is het concept havenveiligheidsplan gemaakt. Het havenveiligheidsplan legt vast hoe de haven wordt beveiligd. Het plan beschrijft verantwoordelijkheden, procedures en maatregelen om risico’s en effecten bij dreiging (in en rond de haven) te voorkomen of te beperken.

Veilig ondernemen

  • Wij hebben een inventarisatie gedaan naar de behoefte en noodzaak voor een Integraal handhavingsplan (IHP). We zijn tot de conclusie gekomen, dat deze er zonder meer is. Het IHP is inmiddels al in de maak en zal vastgesteld worden in 2024.
  • Daarnaast zijn verschillende schouwrondes geweest op het industrieterrein, ten behoeve van de veiligheid van dat terrein. Dit is in samenwerking gedaan met Business Docks.
  • Tenslotte zijn we inmiddels op individueel casusniveau bezig met een aantal bedrijven die zich bevinden op het midi-center. Deze pakken wij integraal op vanuit een RIEC-casus, samen met verschillende ketenpartners.
  • Integrale handhaving
    De gemeentelijke handhavers surveilleerden, controleerden en behandelden meldingen met uiteenlopende thema’s in relatie tot de leefbaarheid in de openbare ruimte, zoals: alcoholoverlast, drugsproblematiek, jeugdoverlast, afval, weesfietsen en wrakken, parkeeroverlast en evenementen. Dit deden zij zoveel mogelijk informatie gestuurd. Zij waren ook een belangrijke schakel in het herkennen van ondermijnende activiteiten.
  • Elke wijk heeft een eigen wijkboa. Deze wijkboa onderhield contact met de ketenpartners en de belanghebbenden. Door wijkboa’s goed te positioneren waren de lijnen kort en onderkenden we vroegtijdig trends en kon maatwerk worden toegepast.
  • De omgeving had naast daadwerkelijke handhaving ook behoefte aan een zichtbare en aanspreekbare handhaving. De focus van handhaving werd daarom steeds meer verschoven van productie (het zo snel mogelijk afhandelen van meldingen) naar het zichtbaar en aanspreekbaar zijn in de wijk.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Ondermijning

  • Het nieuwe coffeeshopbeleid en het keurmerk zijn nog niet vastgesteld. Deze zijn in concept gereed echter hangt de vaststelling nauw samen met de lopende rechtszaken tegen een van de drie coffeeshops. Zodra er een onherroepelijke uitspraak is van de rechter in een van de lopende zaken, zal het nieuwe coffeeshopbeleid worden vastgesteld. 
  • Integrale controles van de coffeeshops vinden nog niet periodiek plaats omdat dit samenhangt met de invoering van het Keurmerk voor de coffeeshops. Reguliere controles vinden wel plaats naar aanleiding van meldingen.  

Jeugd en veiligheid

  • Kortere communicatielijnen met basisscholen. Hierover zijn we nog gezamenlijk aan het brainstormen hoe dit voor de langere termijn vorm te geven.

Online veiligheid

  • Het is ons niet gelukt om in 2023 aan te sluiten bij de projectgroep Online aangejaagde ordeverstoring. Dit project is echter wel opgenomen in het nieuwe UVP voor de komende jaren.

Digitaal Opkopers Register/Digitaal Opkopers Loket

  • De wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering, heling, witwassen en de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten is niet zoals verwacht op 1 januari 2024 in werking getreden. Naar verwachting zal in maart 2024 de wetswijziging voor besluitvorming geagendeerd worden en zal de datum van inwerkingtreding wet hierna bekend zijn.

Fysieke veiligheid en veilig ondernemen

Havenveiligheid

  • Het concept havenveiligheidsplan is nog niet vastgesteld omdat er een non-conformity is vastgesteld door de EU en er een aanwijzing is gekomen ten aanzien van de wachtlocaties. Dit betekent dat er aanpassingen moesten plaatsvinden aan het concept havenveiligheidsplan, hetgeen voor vertraging heeft gezorgd. De planning is om het plan na akkoord van de inspectie in het 2 e kwartaal 2024 vast te stellen.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Jeugd en veiligheid

  • Jongerenwerk is extra ingezet om extra activiteiten te organiseren. Directe aanleiding was het feit dat dit nog minimaal gebeurde en daar meer uitgehaald kon worden. Hierdoor zijn de jongeren meer actief bezig geweest en contacten (nog meer) verbeterd.   

Veilig ondernemen

  • We hebben het evenementenveiligheidsbeleid regionaal geëvalueerd.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37