Verkeer, vervoer en waterstaat

Financiële toelichting

Verkeer en vervoer (2.1) nadelig saldo € 9.000
Lasten
De grote afwijkingen betreffen:

  • De energiekosten voor de openbare verlichting zijn overschreden met € 208.000 als gevolg van sterk gestegen tarieven door de energiecrises.
  • In 2023 zijn ook de prijzen van de materialen sterk gestegen waardoor de onderhoudsprojecten wegen       € 86.000 duurder zijn geworden.
  • Het herstel van het straatwerk vanwege werkzaamheden door externe partijen heeft geleid tot een nadelig resultaat van € 748.000 in 2023. Tegenover deze uitgaven staan ook inkomsten.
  • De bijstelling van de interne rekenrente heeft tot een voordelig resultaat geleid van € 238.000

Baten

  • In 2023 hebben meerdere externe partijen het straatwerk vanwege werkzaamheden opgebroken. Wij ontvangen een bedrag per meter straat dat is opgebroken. Dit heeft geresulteerd in een voordelig resultaat van € 787.000.
  • De verwachte subsidie voor het project zwerfafval is doorgeschoven naar 2025, waardoor geraamde inkomsten € 58.000 niet zijn ontvangen.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Parkeren (2.2) voordelig saldo € 48.000
Lasten

  • In 2023 is via een raadsvoorstel € 270.000 euro aan de parkeerexploitatie toegevoegd. Van dit bedrag is over 2023 € 57.000 niet uitgegeven. Dit bedrag is binnen de totale parkeerexploitatie afgewikkeld met de egalisatiereserve Parkeren.
  • De eindafrekening 2022 voor de ondergrondse fietsenstalling heeft geleid tot een voordelig resultaat  van € 46.000.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Baten

  • Er is nog geen overeenkomst voor de compensatie van gederfde inkomsten van € 74.000 nadelig van de straten die in het weekend in gebruik zijn door de Beverwijkse Bazaar. De uitspraak van de rechtszaak heeft niet plaatsgevonden in 2023.
  • We hebben in 2023 een afkoopsom parkeerbehoefte ontvangen van € 25.000.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Toelichting egalisatiereserve Parkeren

  • De parkeerreserve wordt gevoed met de opbrengsten uit parkeren en wordt ingezet als dekking van de kosten met betrekking op parkeren van beleid, investeringen, aanleg en onderhoud.
  • De baten en lasten van parkeren worden in de begroting op drie taakvelden verantwoord:
    • Parkeeerbelasting (0.63); opbrengsten straatparkeren en naheffingen.
    • Openbare orde en veiligheid (1.2); lasten parkeerhandhaving.
    • Parkeren (2.2); beleid, aanleg en onderhoud parkeerplaatsen, parkeerautomaten, parkeervergunningen, beheer fietsenstalling Stationsplein
  • In 2024 is er incidenteel van het Rijk via de algemene uitkering een bijdrage ontvangen die betrekking heeft op gederfde parkeerinkomsten tijdens de corona periode.
  • In onderstand overzicht is weergegeven wat het totale effect is op de parkeerreserve in 2023.

Taakveld (bedragen x €1.000)

Begroot

Werkelijk

Verschil

Effect op parkeerreserve

B-W

0.7 Algemene uitkering

Ink

-376

-376

0

0.7 Storting in reserve

-376

-376

0

Gestort conform begroting

0.63 Parkeerbelasting

Ink

-1.292

-1.226

-66

0.63 Parkeerbelasting incl overhead

Uitg

2

2

0

0.63 Storting in reserve

1.290

1.224

66

Minder storten dan begroot

1.2 handhaving

Ink

0

-2

2

1.2 handhaving incl overhead

Uitg

333

333

0

1.2 Onttrekken aan reserve

-333

-331

-2

Minder onttrekken dan begroot

2.2 Parkeren

Ink

-239

-194

-45

2.2 Parkeren incl overhead

Uitg

1.283

1.252

31

2.2 Onttrekken aan reserve

-1.044

-1.058

14

Minder onttrekken dan begroot

Per saldo

-463

-541

-78

Nadelig effect op de reserve

Economische havens en waterwegen (2.4) ; voordelig saldo €377.000
Lasten

  • De lasten voor onderhoud zijn € 31.000 lager dan begroot. Dit heeft er mee te maken dat in 2023 alleen het hoogstnoodzakelijke onderhoud heeft plaatsgevonden, met name gezien de grote onderhoudsopgaven aan de haven- en kade infrastructuur die voor de komende jaren op stapel staan.
  • De lasten voor Port Security (PS) zijn € 20.000 lager dan begroot. Dit is o.a. het gevolg van het in 2023 plotseling wegvallen van de gemeentelijke PS-adviseur. Tot het moment van het contracteren van een nieuwe adviseur op het dossier heeft de uitwerking van nieuwe plannen en maatregelen – in nauw overleg en met goedkeuring van het CNB als toetsende en handhavend instantie – op een laag pitje gestaan. Dit heeft in de betreffende periode niet tot bijzonderheden of afwijkende situaties geleid.
  • Door het in 2023 onverwacht tijdelijk wegvallen van ambtelijke capaciteit was het noodzakelijk om te schuiven met prioriteiten en was het niet mogelijk om alle beoogde en begrootte werkzaamheden conform planning uit te voeren. Concreet betrof dit onder andere de geplande maatregelen en verbeterslagen t.a.v. de uitvoering van Port Security , zoals de huisvesting van de PS-toezichthouders in een nieuwe unit aan de Randweg en herstel van de slagbomen. In de Najaarsnota 2023 is een budget van € 25.000 toegekend om permanente huisvesting van de toezichthouders/portiers te regelen. Voor dit bedrag volgt een verzoek tot budgetoverheveling bij deze jaarrekening.
  • Door het in 2023 onverwacht tijdelijk wegvallen van ambtelijke capaciteit was het noodzakelijk om te schuiven met prioriteiten en was het niet mogelijk om alle beoogde en begrootte werkzaamheden conform planning uit te voeren. Concreet betrof dit voor de haven de feitelijke uitvoering van de geplande civieltechnische onderzoeken die benoemd waren in de 1e begrotingswijziging. Voor dit bedrag van € 250.000 volgt eveneens een verzoek tot budgetoverheveling bij deze jaarrekening.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Baten

  • De Beverwijkse zeehaven De Pijp is een transitohaven (doorvoerhaven) waarbij wijzigingen in vraag en aanbod bij het bedrijfsleven zich direct vertalen in de jaarcijfers. Voor de afwijking in de inkomsten uit de binnenvaart is voor 2023 geen eenduidige reden te benoemen en beschouwen we het verschil tussen de geraamde en feitelijke inkomsten het gevolg van ‘gewone’ marktwerking. Kijkend naar de zeevaart is de overslag van zogenaamde mineral stones ten opzichte van 2022 flink toe en is het product (metaal)slak voor het eerst als nieuwe ladingstroom verwerkt. De overslag van slak was in 2023 qua tonnages nog relatief beperkt, maar de combinatie van beide extra stromen is wel één van de meest bepalende oorzaken van de toename van het zeehavengeld. Opbrengsten havengelden per saldo € 63.000 voordelig.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37