Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Economische havens en waterwegen (2.4)

Wat wil de raad bereiken?

  • Zeehaven De Pijp is een efficiënt en professioneel beheerde haven waarin bedrijfsleven en gemeente Beverwijk gezamenlijk optrekken om duurzaam economische meerwaarde te creëren.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • De bestaande beheerstructuur voor de haven voldoet niet langer aan de technische, operationele en economische wensen en eisen. In dat kader wil het college richting geven aan de toekomst van de haven en is, via de 1 e begrotingswijziging in 2023, een voorstel aan de raad voorgelegd. Het voorstel betrof civieltechnische advisering inzake kwaliteit en gebruiksmogelijkheden kadeconstructies en oevers zeehaven De Pijp, waaronder de Noorderkade.

Dit betreft onder meer het inspecteren en bepalen van de restlevensduur, het ontwerpen van korte- en lange termijn maatregelen en bijbehorende kostenramingen. De werkzaamheden hangen samen met de verdere ontwikkeling van het programma Spoorzone dat onderdeel is van de gestelde prioriteiten voor het jaar 2023 en actuele ontwikkelingen zoals de provinciale Nota Zeehavens Noord-Holland

  • In relatie tot de uitvoering voorgenoemde provinciale Nota Zeehavens Noord-Holland zijn met de provincie meerdere gesprekken gevoerd en werkzaamheden uitgevoerd voor het beschikbaar gesteld krijgen van een tweetal subsidiebijdragen t.b.v. de haven. De aanvragen hebben enerzijds betrekking op het kunnen opstellen van een gedegen en gedragen toekomstplan voor zeehaven De Pijp en anderzijds op de uitvoering van infrastructurele maatregelen aan de Noorderkade en/of het te herstellen talud in de haven.
  • Ten behoeve van de verschillende uit te voeren civieltechnische werkzaamheden, als bijvoorbeeld ook voor de daarvoor te doorlopen aanbestedingstrajecten, heeft Beverwijk binnen CNB-verband (Centraal Nautisch Beheer) de hulp ingeroepen van meerdere ingenieurs van Port of Amsterdam. Met hun expertise en capaciteit zijn in 2023 veel voorbereidende stappen gezet voor de feitelijke realisatie van meerdere technische projecten in 2024.
  • Het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied (CNB) bevordert de vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.

Een belangrijk document binnen het CNB is de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied. Omdat in de afgelopen periode binnen de verordening een aantal verbeterpunten naar voren waren gekomen waarop correctie diende plaats te vinden is in 2023 een voorstel aan de raad voorgelegd voor de gewijzigde Regionale Havenverordening NZKG 2023.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

  • Door het in 2023 onverwacht tijdelijk wegvallen van ambtelijke capaciteit was het noodzakelijk om te schuiven met prioriteiten en was niet mogelijk om alle beoogde en begrote werkzaamheden conform planning uit te voeren. Concreet betrof dit voor de haven de feitelijke uitvoering van alle geplande civieltechnische onderzoeken die benoemd waren in de1 e begrotingswijziging. Ook geplande maatregelen en verbeterslagen t.a.v. de uitvoering van Port Security - denk aan de huisvesting van toezichthouders aan de Randweg en herstel van de slagbomen – zijn in 2023 niet opgepakt en doorgeschoven naar 2024.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37