Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Openbaar vervoer (2.5)

Wat wil de raad bereiken?

  • Gemeente Beverwijk moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke randstad.
  • We willen beter openbaar vervoer zodat Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Meer treinen op de Kennemerlijn

  • In 2023 is de Intercity in beide spitsrichtingen geschrapt vanwege personeels- en materieelgebrek en een, vergeleken met de situatie voor corona, teruggelopen vervoersvraag.
  • Wij hebben de lobby voor meer treinen op de Kennemerlijn in 2023 vormgegeven door het initiatief voor een bestuurlijke reactie op de voorgenomen dienstregeling voor 2024 van de NS namens alle gemeenten aan de Kennemerlijn. Deze reactie is in het najaar verzonden. Dit heeft geleid tot verbeteringen in de voorgenomen dienstregeling voor 2025.
  • We hebben verder gewerkt aan (de acties uit) de OV-knooppuntenstrategie Beverwijk. Door het versterken van de knooppuntfunctie met het ruimtelijk programma rond het station, is de kans groter dat er een beter OV-aanbod komt.

Busbanen Wijckerpoort en Wijckermolen

  • De deelname aan het provinciale project HOV Beverwijk, ambtelijk in het projectteam en bestuurlijk in de stuurgroep is voortgezet.
  • Wij hebben nadere uitvoering gegeven aan de afspraken in de "Overeenkomst ter regeling van de voorbereiding en realisatie HOV station Beverwijk"

Fijnmazig busnetwerk met voldoende frequentie

  • We zijn in overleg gegaan met de Provincie en Connexxion om het fijnmazig busnetwerk met minimaal een half uurs-frequentie te behouden. In 2023 hebben wij dit in stand kunnen laten  houden.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37