Verkeer en vervoer (2.1)
Wat wil de raad bereiken?
- De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke randstad.
- Binnen 30 minuten ben je in Amsterdam en binnen 10 minuten sta je op het strand.
- we zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.
- Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.
Wat heeft het college daarvoor gedaan?
Uitvoering maatregelen nieuwe mobiliteitsvisie.
- De Mobiliteitsvisie 2030 hebben wij in het najaar van 2021 bestuurlijk vastgesteld. In 2022 zijn wij gestart met de uitvoering van de beschreven maatregelen van het bijbehorende Uitvoeringsprogramma. In 2023 zijn wij daarmee doorgegaan.
- Ook kon begin 2023 gestart worden met het opstellen van een Verkeerscirculatieplan. De raad heeft echter aangegeven het participatie- en communicatieplan eerst vast te willen stellen. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Totstandkoming uitvoeringsplan verkeersveiligheid
- Het regionale uitvoeringsplan inclusief de begroting hebben wij in 2023 afgerond. Wij nemen hierover in 2024 een besluit. Met de risicoanalyse en het regionale uitvoeringsplan heeft de gemeente straks een integraal verkeersveiligheidsplan waarmee de verkeersonveiligheid de komende jaren kan worden aangepakt.
Verbinding A8/A9
- In december 2022 heeft ICOMOS, het adviesorgaan van UNESCO, aan UNESCO een advies over het landschapsplan uitgebracht. UNESCO heeft dit advies aan het Rijk verstrekt die het op haar beurt ter informatie aan de provincie heeft gestuurd begin 2023. Vrij vertaald komt het advies van ICOMOS erop neer dat zij negatief adviseren over alles dat de unieke universele waarde van een werelderfgoed in negatieve zin kan beïnvloeden. Daarom adviseren ze, in lijn met eerdere adviezen, ook nu negatief over het landschapsplan, ondank het brede pakket aan inpassingsmaatregelen.
- In 2023 is doorgegaan met de ambtelijke en bestuurlijke overleggen over dit onderwerp.
Spoorzone
- We zijn gestart met de planvorming om lokale maatregelen voor de gewenste grote infrastructurele aanpassingen in de IJmond te kunnen treffen. Vanuit IJmond Bereikbaar is steun uitgesproken voor de snelweggerelateerde maatregelen.
- De onderzoeken, met betrekking tot afwaardering A22, zijn gedeeld met RWS. Zij hebben aangegeven vooral belang te hebben in het borgen van de functie van het hoofdwegennetwerk en hebben daarom vraagtekens bij de haalbaarheid van de gewenste infrastructurele maatregelen. Omdat deze maatregelen inmiddels ook onderdeel zijn van de concept Omgevingsvisie zijn de gesprekken voortgezet. Onderdeel van de maatregelen is inmiddels ook het toepassen van stiller asfalt op de A22.
- Voor de Stadskant van de Spoorzone is in 2023 een Stedenbouwkundige visie door de raad vastgesteld.
Tweede pont Noordzeekanaal
- Vanuit IJmond Bereikbaar hebben we de gemeente Velsen ondersteund in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en Rijk) voor het in de vaart houden van de tweede pont voor de periode vanaf najaar 2023. In juli 2023 is de tweede (diesel)pont uit de vaart gehaald.
- Daarnaast is gemeente Velsen in overleg met gemeente Amsterdam, Provincie Noord Holland en Rijkswaterstaat voor definitieve financiering van de nieuwe tweede pont. Voor mogelijke dekking vanuit de gebiedsinvestering netten op zee is het onderzoek gestart.
Alkmaarseweg-Zuid
- De raad heeft begin 2023 het participatie- en communicatieplan vastgesteld. Door vertrek van de projectleider en gebrek aan opvolging/capaciteit is de communicatie nog niet opgestart.
- Eind 2023 is een nieuwe projectleider gestart die de communicatie begin 2024 opstart.
Doorfietsroute (westelijk trace)
- Voor de rotonde Warande-Zeestraat is de aanvraag tot vaststelling van de subsidie ingediend.
- De herijking van het Uitvoeringsprogramma Doorfietsroute is door het college vastgesteld en ter informatie naar de raad gestuurd.
- Voor de rotonde Plesmanweg – Wijk aan Duinerweg is een ontwerp opgesteld, welke in 2024 geparticipeerd kan worden.
Fietsverbinding N197
- In 2023 heeft de provincie toegezegd dat er een fietspad (aan de oostzijde van de Binnenduinrandweg; tussen rotonde Zeestraat en rotonde Waterweg) aangelegd gaat worden. Hierna is gestart met een verdere uitwerking van het ontwerp.
Verbeteren lokale verkeersveiligheid
- Om verder inzichtelijk te krijgen in de objectief en subjectief meest onveilige punten binnen onze gemeente is een aanvang gemaakt met een analyse die de knelpunten prioriteert aan de hand van data en meldingen vanuit bewoners.
Investeringen oude wijken
- De herinrichting van de wijk Warande loopt voorspoedig. Fase 1 is afgerond in 2023 en fase 2 is gestart eind 2023.
- Voor de Pilotenbuurt is participatie gestart.
- Voor Oosterwijk is inspraak in 2023 geweest waarna Definitief Ontwerp is opgesteld.
- Door capaciteitsgebrek verloopt het proces bij deze projecten trager dan verwacht. Eind 2023 is de projectleidingscapaciteit op orde gebracht, waarmee ook deze projecten een volgende fase in kunnen gaan.
Verkeersregelinstallaties (VRI)
- In 2023 is gestart met de vervanging van de VRI s op de Wijkermeerweg-Parallelweg-Viaductweg. Wij hebben een verkeerskundig onderzoek gestart om na te gaan of een andere inrichting mogelijk is, waarbij meer ruimte ontstaat voor fietsers en/of groen.
- De vervanging van de VRI op Schans-Breestraat is voorbereid.
- Vervanging van de VRI Plesmanweg-Alkmaarseweg en VRI Plesmanweg-Laan der Nederlanden is in 2024 voorbereid met de reconstructie Plesmanweg.
Reconstructie Plesmanweg
- In 2023 is het werk Reconstructie Plesmanweg aanbesteed. De aannemer is geselecteerd.
Wat is extra gerealiseerd en waarom?
Velsertraverse
- In het voorjaar van 2023 werden wij gemeente geconfronteerd met het voornemen van Rijkswaterstaat om op korte termijn de brugdekken van de Velsertraverse over de spoorlijn op te knappen. Dit is in twee fasen uitgevoerd met elke fase een halve afsluiting van de Velsertraverse (in de richting Velsertunnel) gedurende 10 weken. Toen duidelijk werd dat het werk niet op een ander moment uitgevoerd kon worden, is intensief samengewerkt met onder andere Rijkswaterstaat en de aannemer om de hinder te beperken en flankerende maatregelen te treffen.