Bestuur en ondersteuning

Financiële toelichting

Bestuur (0.1) nadelig saldo ca. € 41.000
Lasten

  • De pensioenvoorziening voor huidige en gewezen wethouders wordt jaarlijks opnieuw berekend op basis van actuariële berekeningen. De actualisatie heeft geleid tot een toevoeging van € 40.000.
    De actualisatie van de voorziening wachtgeld ex-bestuurders heeft geleid tot een toevoeging van € 185.000. Hiervoor was € 75.000 begroot. Per saldo heeft dit tot hogere lasten van € 110.000 geleid. Deze hogere lasten zijn deels opgevangen door minder uitgekeerde wedden voor de wethouders van € 55.000.
  • Binnen de budgetten van de griffie is € 130.000 minder uitgegeven doordat niet alle vacatures ingevuld zijn.
  • Door de accountant zijn er meer kosten € 66.000 geweest voor extra werkzaamheden voor de controle jaarstukken 2022 en het tussentijds beoordelen van de rechtmatigheid 2023.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Burgerzaken (0.2) nadelig saldo € 213.000
Lasten nadelig saldo € 247.000

  • Ter vervanging van ziekte en zwangerschap hebben we capaciteit moeten inhuren. Daarnaast hebben we vooruitlopend op de piek reisdocumenten richting het einde van het jaar 2023 extra capaciteit aangenomen. Zodoende was er voldoende tijd om de verplichte opleiding te volgen en goed ingewerkt te worden. Als gevolg daarvan zijn ook de opleidingskosten toegenomen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van € 189.000.
  • In 2023 zijn er meer reisdocumenten en naturalisaties aangevraagd. De afgifte van de overige documenten blijft beperkt achter bij de verwachtingen. Het grootste verschil werd veroorzaakt door de afdrachten aan het Rijk voor de reisdocumenten en naturalisatie. Per saldo € 37.000 nadelig.
  • De extra kosten voor verkiezingen van € 31.000 zijn vooral ontstaan omdat er in verband met wijzigingen in de Kieswet meer trainingen noodzakelijk waren voor stembureauleden en ambtenaren. Tenslotte viel er in november kort voor de verkiezingen onverwacht een stemlocatie uit, waardoor er extra kosten zijn gemaakt voor het inrichten van een tent om dat stembureau te vervangen.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Baten voordelig saldo € 34.000

  • De extra aanvragen reisdocumenten en naturalisaties leveren € 34.000 aan extra baten op.

Beheer overige gebouwen en gronden (0.3) voordelig saldo ca. € 77.000
Lasten

  • Op ons vastgoed is minder onderhoud gepleegd dan vooraf geraamd, dit resulteert in een voordeel van ongeveer € 156.000.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Overhead (0.4) nadelig saldo ca.€ 659.000

Overhead
(x € 1.000)

Aangepaste begroting 2023

Werkelijk 2023

Verschil W-B

1. Personeel

10.301,4

10.816,4

-515,0

2. ICT

1.669,6

1.594,7

74,8

3. Huisvesting en Facilitair

2.626,3

2.777,8

-151,5

4. Uitbestede diensten

961,9

1.028,7

-66,8

5. Doorbelasting naar grexen

-

-

-

Totaal

15.559,1

16.217,6

-658,5

1. Personeel:
De raad stelt bij de begroting een formatie vast. Op basis van deze formatie wordt de loonsom bepaald.  Doordat er een krappe arbeidsmarkt is het moeilijk om vacatures te vervullen. Hierdoor zijn de salarislasten lager (€ 1,3 mln.) geweest en de kosten voor inhuur hoger( € 1,8 mln.). Ook voor vervanging door ziekte en vanwege zwangerschapsverlof is er ingehuurd.
Sinds kort is er de mogelijkheid om verlof te sparen voor een sabbatical of voor pensionering een periode van verlof te kunnen nemen hiervoor is een voorziening ingesteld. Hierin is een storting gedaan van € 51.000.
Daarnaast zijn er verschillende afwijkingen kleiner dan € 25.000 die leiden toot een voordelig saldo van € 36.000
2. ICT:
In 2023 zijn de facturen voor software, die voor meerdere jaren betaald zijn, gesplitst. Hierdoor ontstaat er in 2023 eenmalig een voordeel.
3. Huisvesting en facilitair:
Voor onderhoud van de huisvesting zijn voor storingen en overig ad hoc onderhoud meer kosten gemaakt.
Ook zijn de verzendkosten van post en dergelijke hoger uitgevallen door de noodzakelijke overstap naar een andere postbezorgdienst.
4. Uitbestede diensten:
De kosten voor opdrachten en advies van derden zijn hoger dan begroot. Hieronder valt ondersteuning voor werving en selectie, salarisverwerking, advies over BTW berekening, juridische ondersteuning en meer proces en gerechtskosten bij bezwaar en beroepszaken.
Daarnaast is capaciteit ingezet bij de verkiezingen. Hierdoor is minder aandacht aan de versterking dienstverlening gegeven dan vooraf gepland was. De opdrachten aan derden zijn beperkt gebleven.
5. Doorbelasting naar grexen:
Er is geen overhead doorbelast aan de grondexploitaties.

Treasury (0.5) voordelig saldo € 174.000
Baten
Door bijstelling van de rekenrente die we toerekenen aan de investeringen is binnen Treasury een nadeel ontstaan van € 1,5 mln. (zie ook toelichting in de paragraaf financiering ).  
Dit valt bijna helemaal weg tegen het voordeel bij schatkistbankieren. Door het positieve saldo bij het Rijk ontvingen we € 1,6 mln. rente in 2023. Bovendien is er voor de starters- en duurzaamheidsleningen ongeveer € 62.000 ontvangen.

OZB woningen (0.61) voordelig saldo € 4.000

  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

OZB niet-woningen (0.62) :  voordelig saldo € 60.000

Lasten

  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.


Baten
De opbrengst OZB niet-woningen is 1,2% hoger doordat de WOZ-waarde hoger ligt en omdat meer niet-woningen op 1 januari 2023 in gebruik waren dan in de berekening meegenomen was. Hier is ongeveer € 54.000 meer ontvangen.

Parkeerbelasting (0.63) nadelig saldo € 66.000, reservemutatie € 66.000 onttrekking
Baten

  • In het 4e kwartaal 2023 is capaciteit ingezet op parkeercontrole. Dit heeft geresulteerd in extra opbrengsten van parkeerboetes ten opzichte van de begroting van € 69.000.
  • De opbrengst van het straatparkeren blijft € 135.000 achter op het begrote bedrag. Vanaf 2021 (na corona) is een stijgende lijn in de opbrengsten te zien.

Belastingen overig (0.64) nadelig saldo € 28.000
Lasten nadelig saldo € 38.000

  • De proces- en gerechtskosten die aan de no-cure-no-pay bureaus uitgekeerd zijn valt € 38.000 hoger uit dan begroot.

Baten voordelig saldo € 10.000

  • Van Consensus hebben we € 12.000 ontvangen vanwege het positief resultaat over 2022.
  • Doordat de belastingschuldigen hun aanslagen beter voldaan hebben kon er € 98.000 vanuit de voorziening dubieuze debiteuren vrijvallen. Daar staat tegenover dat ook minder vergoeding van aanmanings- en dwangbevelskosten is ontvangen.
  • Over 2023 is € 85.000 minder ontvangen dan begroot. Bij de afschaffing van precario op ondergrondse leidingen is het nadeel op de opbrengst te positief ingeschat en is de begroting niet ver genoeg naar beneden aangepast.  Via de P&C cyclus wordt voorgesteld om de begroting 2024 en verder structureel te verlagen.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7) voordelig saldo € 2,3 mln.
Baten

  • De raming van de inkomsten uit het gemeentefonds over het jaar 2023 is gebaseerd op de stand van de meicirculaire 2023. Het effect van de september- en decembercirculaire 2023 is niet in de begroting verwerkt. Daarnaast zijn er correcties geweest over voorgaande jaren (2020 t/m 2022). Per  saldo zijn de inkomsten € 2,4 mln hoger dan geraamd.
  • De tegemoetkoming vanuit de gemeente Heemskerk voor de VO-leerlingen is € 79.000 lager dan begroot. Enerzijds door lagere leerlingaantallen en anderzijds door een lagere uitkeringsfactor.  Door de invoering van het nieuwe verdeelmodel is de uitkeringsfactor vanaf 2023 lager dan voorgaande jaren, waardoor het bedrag dat bij de gemeente Heemskerk in rekening kon worden gebracht lager is dan begroot.

Overige baten en lasten (0.8) voordelig saldo ca. € 1,1 mln.
Lasten voordelig saldo € 784.000

  • De corona-steunmiddelen van € 959.000 die door budgetoverheveling en resultaatbestemming uit 2022 in 2023 beschikbaar zijn gesteld, zijn verwerkt op dit taakveld. De werkelijke uitgaven die met deze steunmiddelen zijn gedaan, zijn verwerkt op de diverse taakvelden. Hierdoor is een voordeel op dit taakveld van € 959.000. Voor meer informatie over de bestedingen met deze steunmiddelen, wordt verwezen naar de Covid-19 paragraaf . Voor de middelen die in 2023 niet zijn benut en nodig zijn in 2024 en 2025 wordt een budgetoverheveling aangevraagd.
  • In 2023 zijn er geen onvoorziene uitgaven gedaan uit de post onvoorzien, er is hierop het totale bedrag van € 50.000 over.
  • De actualisatie van de voorziening Voormalig personeel heeft geleid tot extra lasten van € 89.000. Daar tegenover staat een voordeel van € 15.000 voor afdrachten aan het UWV. Per saldo een nadelig saldo voormalig personeel van ongeveer € 74.000.
  • Voor de btw 2023 hebben we € 48.000 meer afgedragen dan begroot.
  • Een deel van de openstaande vorderingen hebben we als oninbaar moeten afboeken met een nadeel van € 48.000 tot gevolg.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.

Baten voordelig saldo € 352.000

  • De betalingsdiscipline op facturen is verbeterd. Hierdoor kon € 150.000 vrijvallen uit de voorziening dubieuze debiteuren.
  • De voorziening wachtgeld personeel valt vrij omdat de kosten jaarlijks ongeveer gelijk blijven. De wettelijke voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft voor dat dan structurele kosten in de begroting opgenomen moeten worden. Incidenteel levert dit een voordeel op van € 111.000.
  • Voor de uitvoering van de regeling reductie energieverbruik (RRE) is een bijdrage ontvangen van € 57.000.
  • De woningbouwverenigingen hebben € 44.000 minder bijgedragen als compensatie voor inkomstenderving door handhaving systematiek rioolheffing voor gebruikers. Dit komt doordat de kosten op basis waarvan de bijdragen berekend worden lager zijn geweest.
  • Over voorgaande jaren hebben we een afrekening gehad van de btw en hebben € 61.000 meer ontvangen.
  • Afwijkingen kleiner dan € 25.000 zijn niet verklaard.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37