Onderwijs

Taakvelden

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (4.3)

Wat wil de raad bereiken?

  • Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is belangrijk.
    Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van jeugd. Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langere termijn. Onder andere: betere kansen op het vervolgonderwijs, meedoen in de samenleving, participatie in het arbeidsproces en een betere gezondheid.
  • Op de basis- en middelbare school is het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met allerlei facetten uit de samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen ook onderwezen worden in cultuur en sport. We faciliteren cultuureducatie, bewegingsonderwijs en lessen in democratisch burgerschap.
  • Daarnaast is het belangrijk de jeugd op te leiden in beroepen die aansluiten bij de te verwachte vraag naar technisch personeel ook in het kader van realisatie van nieuwe technieken voor windenergie, warmtenetten, aardgasloos bouwen en circulaire economie.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • Het college voert samen met uitvoerende partners, gemeenten Heemskerk en Velsen het Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 gemeente Beverwijk uit.
  • Het programma Cultuureducatie met kwaliteit is uitgevoerd. Zie ook taakveld Cultuurpresentatie, Cultuurproductie en Cultuurparticipatie.
  • In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs heeft het college, samen met partners, gewerkt aan het terugdringen van achterstanden van leerlingen, opgelopen door corona. Er is ingezet op jongerenwerk, jeugdmaatschappelijk werk, ondersteuning vanuit het CJG en cultuureducatie. Zie ook taakvelden Cultuurpresentatie, Cultuurproductie en Cultuurparticipatie , Samenkracht en Burgerparticipatie en Wijkteams .
    • Er is uitvoering gegeven aan het Regionaal Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2020-2024. Zie ook taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie .
    • Het Taalakkoord is uitgevoerd en met alle partners is gesproken over de voortgang van de doelen. Zie ook taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie.
    • Op grond van de Wet Educatie Beroepsonderwijs is de kwaliteit van het non-formele onderwijsaanbod gemonitord.
      • Er is actief samengewerkt met partners als Welzijn Beverwijk en het Taalhuis (die het wekelijkse taalspreekuur in de bibliotheek organiseert) om de juiste match tussen vraag en aanbod te bereiken en zo de zelfredzaamheid van laaggeletterde inwoners te vergroten.
      • Gezondheidsvaardigheden en leefstijl van laaggeletterden zijn verbeterd door middel van de training 'Voel je Goed!'. Daarin geven een diëtist en getraind taalvrijwilliger (praktijk)les en advies over voeding, beweging en gezondheidsvaardigheden. Zie hiervoor ook taakveld Volksgezondheid .
      • Samen met gemeenten Heemskerk, Velsen, Castricum en Uitgeest, beide Samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en partners is gewerkt aan de Uitvoeringsagenda Onderwijs Jeugd Midden Kennemerland. Hierbij zijn onder andere de jeugdteams op het primair onderwijs en voortgezet onderwijs doorontwikkeld: de integrale samenwerking is gemonitord, geëvalueerd en vervolgens verder vormgegeven. Zie ook taakvelden Samenkracht en Burgerparticipatie , Wijkteams en Maatwerkdienstverlening .
      • Voor complexe jeugd- en veiligheidsproblematiek wordt ingezet op vroegtijdig signaleren en een gezamenlijke preventiestrategie. Er is met onderwijs-, jeugd- en veiligheidspartners intensief samengewerkt aan het inzichtelijk maken van het complexe speelveld hiervan. Daarnaast is gewerkt aan de verbinding en onderlinge samenwerking van de beleidsvelden jeugd, veiligheid en onderwijs. Zie ook de taakvelden Samenkracht en Burgerparticipatie en Openbare orde en veiligheid.
      • Er zijn stappen gezet om een structureel gesprek te organiseren tussen het college en scholen over veiligheidsthema's. Er is een terugkerend directeurenoverleg opgezet en er is op regelmatige basis een overleg onderwijs, jeugd en veiligheid. Tot slot is er een inventarisatie gemaakt van de vraag (van scholen) en het aanbod (van organisaties) rondom preventief lesaanbod met de doelstelling om deze beter op elkaar aan te laten sluiten. Zie ook de taakvelden Openbare orde en veiligheid .
      • Vanuit het Regionale Meld- en Coördinatiepunt (RMC is gewerkt aan het tegengaan van thuiszitters. Het protocol Schoolaanwezigheid is regionaal geactualiseerd en geïmplementeerd .
      • In 2023 is het Beleidsplan Jeugd IJmond 2023 - 2027 vastgesteld. Het college heeft bij het opstellen van het beleidsplan diverse partners betrokken vanuit onderwijs, maar ook jeugdigen en ouders, de toegang en partners die ondersteuning bieden aan jeugdigen. Zie ook taakvelden Samenkracht en burgerparticipatie , Wijkteams en Maatwerkdienstverlening .
      • De pilot TTT IJmond (weekendschool) wordt niet in de huidige vorm voortgezet, maar het gedachtegoed van TTT IJmond is geborgd in het Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026.
      • Door de samenwerking met Techport, het bedrijfsleven en het RCM zet het college in op onderwijs op het vlak van techniek, duurzaamheid en innovatie. Er zijn verschillende pilots van start gaan, waarin jongeren vanuit het Nova College worden begeleid om stage te lopen bij technische bedrijven. Daarnaast heeft het EU-subsidieprogramma Just Transition Fund € 58,5 mln. toegekend aan bedrijven die innovatieve en/of educatieve plannen hebben om de energietransitie in de IJmond te versnellen. De eerste projectinitiatieven daarvoor zijn goedgekeurd. Zie ook taakvelden Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen en Arbeidsparticipatie .

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • In samenwerking met de Fakkel, de Internationale Taalklas (nieuwkomersonderwijs) en andere partners is onderwijs gerealiseerd voor de Oekraïense vluchtelingenkinderen.
  • Om de samenwerking tussen onderwijs en jeugd(hulp) te verstevigen is een strategisch partnerschap gevormd met Samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs, schoolbesturen en Jeugdhulpaanbieders. Dit is onderdeel van het implementatietraject vanuit 'inkoop jeugdhulp 2023'.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2024 11:46:36 met de export van 07/10/2024 11:36:37